Jag skickade efter ett par sandaler i juni. Med i paketet låg en faktura som skulle betalas senast den 14 juli. Jag hade tänkt betala den i slutet på juni men av någon anledning råkade den inte komma med där. Den blev i stället sparad till slutet av juli. Den 20 tror jag det var fick jag en påminnelse på fakturan för sandalerna från Svea Ekonomi. På den fakturan stod inte att det gällde fakturan för sandalerna. Det stod bara summan plus 50 kronor men eftersom summan minus den där femtiolappen var bekant så gissade jag mig till att det var sandalerna det gällde.

Klicka på fakturan så öppnas den större i ett nytt fönster.
Klicka på fakturan så öppnas den större i ett nytt fönster.

Egentligen blev jag nog lätt irriterad redan då på det här företaget, Svea Ekonomi. Om de nu köper en faktura av postorderföretaget som jag beställde sandalerna från, kan de inte skriva det på påminnelsen då?? Att det är sandalerna den gäller? När man ser hur påminnelsen ser ut så finns det inget som känns som ”kundservice” för mig på den över huvudtaget, det enda den är service för är för postorderföretaget.

Eftersom jag fick mina fakturor betalda rätt sent i juli kunde jag inte betala mina räkningar förrän 28 juli. Det är det datum som pengar drogs från mitt konto enligt min bank. Samma dag dateras ett inkassokrav som följer på min påminnelsefaktura från Svea Ekonomi och det landar i min brevlåda den 29 juli. Eftersom jag vet att jag betalat påminnelsen blir jag upprörd och ringer upp Svea Ekonomi.

För det första står det även på inkassokravet enbart ”KÖPT FAKTURA” där förklaringen ska stå, allstå efter orden ”Fordran avser”. När jag ringer blir jag placerad i telefonkö och får vänta i telefonen i säkert fem till tio minuter.

Damen som svarar frågar efter ärendenummer och när hon fått det säger hon helt kallt att jag inte har betalat påminnelsen och att hon inte kan se att pengar kommit in från mig. När jag säger att jag ser att pengar drogs från mitt konto samma datum som de daterat inkassokravet säger hon bara att eftersom hon inte ser mina pengar måste jag betala även inkassoavgiften som är på 162 kronor.

Jag påpekar igen att detta inte kan vara rätt eftersom jag inte fått inkassokravet innan jag betalat utan efter att jag gjort det. Men då hör jag hur hon snörper på munnen och säger bara avmätt åt mig att:
– Du skulle ha betalat din faktura före den 14 juli och det har du inte gjort.
– Men jag har ju erkänt mitt misstag och betalat er påminnelse inklusive 50 kronor i straffavgift för att jag inte betalade den ursprungliga fakturan i tid, säger jag då.
– Det är inget vi kan göra något åt, du har inte betalat i tid och jag ser inte att du betalat nu heller och du kommer därför att få en ny faktura från oss på inkassoavgiften.
– Det måste ju vara något fel i det här systemet om ni ska ha rätt att ta ut den avgiften från mig nu när jag betalat 50 kronor i straff för att jag var sen. Om jag kan se på mitt konto att pengar drogs samma datum som ni sitter och skriver inkassobrevet till mig. Då är det en konsumentlag som behöver ändra så att inte ett sådant företag som ert kan sitta där och håva in pengar från oskyldiga konsumenter som mig, säger jag och lägger på luren.

Idag kom inkassofakturan och jag har precis matat in den till betalning. Det är verkligen inte den enskilda konsumenten som betyder något i de här sammanhangen. Det är storbolagens penningtransaktioner som är det som är värt något.

Klicka på fakturan så öppnas den större i ett nytt fönster.
Klicka på fakturan så öppnas den större i ett nytt fönster.

Ja jag tänker på det faktum att pengar drogs från mitt konto den 28 juli för att föras in på Svea Ekonomis konto men den 29 juli syns de inte där än. Var är mina pengar? Vem tjänar ränta på dem och hur? Rent fysiskt finns de inte alls, de är ju bara ettor och nollor i cyberspace. Men någon, någonstans, tjänar någon form av intäkter på mina 297 kronor inklusive 50 kronor påminnelseavgift. Bara för att denne någon ska tjäna sina pengar så måste jag betala ytterligare 162 kronor i inkassoavgift idag. Pengar kommer att dras från mitt konto i morgon, men vart hamnar de innan de syns på Svea Ekonomis konto?

Dessutom, att flytta tusentals kunders fakturor från till exempel ett postorderföretag till ett sånt där ”leva-på-folks-slarv-företag” som Svea Ekonomi är visar ju också tydligt att den lilla individen inte har någon som helst betydelse. Ju snabbare Svea Ekonomi hanterar varje försenad faktura desto rikare blir de och desto fler kronor är i omlopp och desto fler ”någon” ”någonstans” tjänar ränta på den lilla dumma människans slarv med att inte betala sin räkning i tid!

Konsensus: betala för Guds och för din egen skull dina räkningar i tid och var noga med att skriva OCR-nummer och pg-nummer/bg-nummer rätt för Jösse namn!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.