…när det nu finns möjligheter att kommunicera digitalt med mina vårdgivare, varför ska jag vara analog och ringa då?

20 april 2020 kl. 10.48:

Blev uppringd. Personen i andra änden läser att jag har pratat med någon…???? Va?? Jag har inte pratat med någon, jag har försökt använda minavardkontakter och inget annat.

Jag började med att ta upp detta med medicinerna. De tar slut på torsdag vid lunch och det står att man ska be om förnyat recept minst fem dagar innan. Det har jag gjort utan resultat. Två gånger dessutom. Hon jag pratade med ska skicka min begäran till läkare så nu får vi hoppas att det går fram då! SUCK!!

Jag förklarade att jag har skrivit meddelande på minavardkontakter två gånger med mina frågor och två gånger för att förnya recepten.

Men recepten har det inte hänt något med som sagt, däremot har jag fått svar på tjänsten ”Fråga sjuksköterskan” två gånger att jag ska ringa och bli dirigerad till en diabetssköterska. Nu sa personen jag pratade med att hon skulle be en sådan kontakta mig så dirigerad blev jag ju inte. I stället måste jag sitta här och vara beredd att svara på ”Privat nummer” igen och ha telefonen med ljudet på trots att jag helst jobbar ostört när jag ska redigera.

Jag påpekade flera gånger för personen jag pratade med att det vore mycket smidigare för mig att kunna använda digital, skriftlig kommunikation än att behöva ringa, invänta samtal och ”bli dirigerad”. Ja ja… Att jag är irriterad gick nog fram men något direkt svar fick jag inte angående detta!! Bara att det vore bättre för en diabetessköterska att prata med mig.

20 april 2020 kl. 10.26:

Jag provade en gång till på minavardkontakter och fick samma svar ytteerligare en gång, att jag ska ringa rådgivningen för att bli dirigerad till rätt sköterska. Tänk att de kan ta sig tid till att svara att jag ska ringa….

En sak till. Jag brukar alltid kunna förnya mina recept genom att logga in via minavardkontakter. Men inte ens det fungerar i dagens läge. Inget nytt recept. Första gången jag loggade in var den 11 april. På torsdag tar mina mediciner slut och något nytt recept har jag inte fått….

Jag måste ju ha mina mediciner så i morse ringde jag. Vad hände? Jo jag blev ombedd att göra knappval 3 för att komma till rådgivningen. Då kom en automatisk röst som frågade om det var okej att jag blev uppringd på det nummer jag ringde från, 2,5 timme senare!!??? Vad har jag för val?

Så här sitter jag nu och väntar på att klockan ska bli 10.54, vilket var den ungefärliga tid jag ska bli uppringd….

 

13 april 2020:

Jag hade några frågor så jag gick in på minavardkontakter.se och hittade min vårdcentral. Där kunde jag välja ”Fråga sjuksköterksan” vilket jag gjorde.

Väl där fick jag följande formulär att fylla i:

 

Fråga sjuksköterskan minavardkontakter 1177
Fråga sjuksköterskan minavardkontakter 1177 del 1
Fråga sjuksköterskan minavardkontakter 1177
Fråga sjuksköterskan minavardkontakter 1177 del 2
Fråga sjuksköterskan minavardkontakter 1177
Fråga sjuksköterskan minavardkontakter 1177 del 3

…jag fyllde snällt i och tänkte att jag har ju inte bråttom. Det går bra att få svaret fem dagar senare.

När jag nu fick svar från sjuksköterskan så står det att jag ska ringa!

?????

…nu är det ju så här att jag använde mig av det här kommunikationssättet för att jag ville SLIPPA sitta i telefonkö!

Om det nu finns den här möjligheten, ska man inte kunna få svar här då? Sköterskan tog sig tid att svara utan att svara anser jag. Vad är meningen med att ha en funktion som heter ”Fråga sjuksköterskan” med detta formulär om man nu ändå måste ringa för att få svar….?????

Nej, kära sjukvård, utnyttja det digitala kommunikationssätt som ni har!

Jag loggar in med mitt mobila bank-ID så någon sekretess är det ju inte fråga om här!

Cicci Wik
cicci@cvea.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.