Ibland låter de en tekniker skriva support- och hjälpsidor. Det måste ju vara så det är! En manlig tekniker född på 40-talet för att bättra på mina fördomar om sådana. Vad menar jag då? Jo jag har mött så många män från de övre generationerna som antingen bevakar sin kunskap så att ingen annan ska ta den ifrån dem, eller som helt enkelt är så inväxta i sitt att de glömt hur det var på utsidan.

Jag tror att vi alla kan växa in i vår kultur, det kan vara en nationell kultur, en teknisk kultur, en kultur som gäller på en viss arbetsplats, ett visst sällskap, i en förening eller i det specifika kunskapsområde vi känner oss trygga i. När vi växt in i detta tar vi ganska mycket för givet och det vi tar som given kunskap utgår vi från när vi har med andra människor att göra. En person som inte är lika självklar med vår egen kultur ser vi som dum i huvudet, mindre vetande eller avvikande på något annat sätt. Vi tänker inte på att det vi tar för givet inte alls lika givet för alla andra. Jag gör så ibland, jag blir bemött på det sättet titt som tätt och jag tror att väldigt många aldrig ens tänker på att den som inte förstår kanske inte är insatt i allt?

Jag har precis försökt förstå en domänhanterare, alltså en webbsida där man loggar in och sedan gör olika ändringar på en domän, en hemsidas namn alltså. Om du inte är insatt i den världen så menar jag alltså det som står efter www. och sedan avslutas med en punkt och sedan se eller net eller com eller något… Hoppas jag inte gjorde mig skyldig till vad jag klagar över här ovan nu!

Hur som helst så har jag hållit på med det här med datorer, internet och hemsidor sedan 1996 och har alltså stor erfarenhet av detta. När jag då går in på domänhanteraren och inte kan förstå var jag ska göra de ändringar som behöver göras så kan jag fundera på hur det går för dem som inte har min erfarenhet? I det här fallet är det en domän som skapades av en person som fick i uppdrag att skapa en hemsida åt en förening. När föreningen gav honom det uppdraget hade den inget eget organisationsnummer och för enkelhetens skull skrev han därför in sig själv som ansvarig för domänen och fick därför betala fakturan varje år på någon hundralapp.

Nu har föreningen skaffat org-nummer och därför var det självklart att föreningen också ska stå för sin egen hemsida naturligtvis. Men för att lösa en överföring av ett domännamn krävs att föreningen har ett konto på domänhanterarens sida och det krävs dessutom att det finns vad de kallar ett kontakt-ID. Att detta behövs står inte enkelt beskrivet någonstans och när jag skrev till supporten fick jag anvisningar som jag inte förstod.

För en akademiskt utbildad informatör blir det här en fars. Jag hade skrivit en stegvis förklaring med olika förutsättningar. Typ: jag vill skapa ett konto och registrera en domän, jag vill skapa ett konto och ta över en redan befintlig domän etc… men det har man inte gjort.

I stället blir man serverad vissa funktioner och sedan får man gissa sig till vilka man ska använda sig av för att få det utfört som man själv vill få utfört.

Det där om män födda på 40-talet kanske är lite orättvist mot alla män som faller i den kategorin. Men jag har då och då fått instruktioner ibland från en man i den kategorin. Ofta blir man liksom ”klappad på huvudet” av dem. Dels som kvinna men det känns även som om man blir utsatt för ett test. Det är som om instruktionerna ges mot bakgrund av denna tanke;  ”nu ska vi se om denna lilla stumpa har någon intelligens och kan lista ut hur hon ska göra”. Själv tycker jag att en hjälpsam, enkel och medvetet förenklande förklaring vore mycket mer lämplig än att utsätta mottagaren av informationen för ett test. Ett test som ofta präglas av att inte all nödvändig information lämnas ut och att uppgiften därför blir svårare att lösa.

Det är nästan bättre att göra instruktioner och support på ett sådant sätt att de blir så enkla att de blir en förolämpning för den som redan vet en del. För om anvisningar i hur man bär sig åt förutsätter en hel del förkunskaper så blir det ju omöjligt för den som inte redan är insatt. Men det är nog just detta, att se det bli omöjligt för andra att lösa som driver den som vill briljera med sina kunskaper att försvåra support och hjälp… eller vad skulle det annars vara?

2 tankar om “Kryper i kroppen”

  1. Hej!
    Jag har också kämpat med domänhanteraren några gånger. Det är alltid lika svårt. Men efter någon timme brukar det fixa sig. Har berättat detta i enkät från IIS, som har hand om .se-domänerna.
    Det finns en myt att män i allmänhet är bra på sådant där. Men så är det inte alls, men män har svårare att erkänna sin inkompetens. Jag brukar testa då och då.
    Min tro är att det tekniska runt datorer är så svåranvänt att vi alla har problem. Och datarutiner är gjorda av tekniker som bara håller på inom ett mycket begränsat område alltid alltid, och då är det ju ingen match att kunna komplicerade saker.

    Vi som har ork att vilja ändra på saker och ting ska ringa upp och skriva till dem som gör dessa onödigt komplicerade rutiner och kräva att de lotsar oss igenom. Genast. Långsamt. Fråga varför. Gång på gång. Men aldrig ge upp och anlita konsulter för dyra pengar! Låt oss bli Internets Marit Paulsson!

    Hälsningar från pantertanten

  2. *skrattar* Jaa! Det ska jag bli, ”Internets Marit Paulsson”! Det var bra!

    Jo jag håller med dig om att män har svårare att erkänna sin inkompetens. Ofta bygger ju män sin identitet på sina specialkunskaper och då ska de ju hålla för angrepp också och visa sig solida och starka. Finns det sprickor i kompetensen försvaras detta med alla medel naturligtvis, eftersom identiteten annars är i gungning..

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.